Образование
Бакалавър по Икономика, Софийски университет "Св. Климент Охридски", 2002 г.
Бакалавър по Психология, Софийски университет "Св. Климент Охридски", 2007 г.
Магистър по Клинична и консултативна психология, Софийски университет "Св. Климент Охридски", 2010 г.
Фулбрайт специализация по Общностна психология, DePaul University, Чикаго, САЩ, 2011 г.
Доктор по Изследвания и дейности в общности (Community Research and Action), Vanderbilt University, Втора специалност „Количествени методи в психологията“, Нешвил, САЩ, 2018 г.
Специализация по Медицинска информатика и здравен мениджмънт, Медицински университет – Варна, 2025 г.
Други обучения и квалификации
Оценяване на програми (САЩ; УНИЦЕФ), Организиране на общности (САЩ), Гещалт практика (САЩ), Кариерно консултиране (България), Организационно поведение и лидерство (България), Водене на групи за учене от опита (България), Позитивна психотерапия (България) и др.
Професионален опит
Преподавателска и изследователска работа, координатор проекти и обучител в гражданския сектор, творчески редактор в рекламна агенция, мениджър на кариерен център.
Изследователски опит
Феноменологично изследване на психотерапевтичната практика в България (магистърска теза), 2009-2010.
Асистент в Планиране на оценката на реформа в предоставянето на здравни услуги, финансирани от щата Илинойс, САЩ, DePaul University, Center for Community Research, 2010-2011.
Асистент в проект за оценка на ефектите от Nashville Community Coalition for Youth Safety и Nashville Urban Partnership Academic Center of Excellence за превенция на насилието сред младежите в Нешвил и окръг Дейвидсън, Тенеси, 2011-2013.
Социологическо изследване на движението против фракинга в България (дисертация), 2012-2014, с награда Newbrough за най-добра дисертация в областта на изследванията на общности, Peabody College, Vanderbilt University.
Асистент в изследователски проект „Подкрепа на родителите на подрастващи“ по поръчка на УНИЦЕФ-България, (UNICEF ECARO Regional Study on Parenting Programmes for Parents/Caregivers of Adolescents in Belarus, Bulgaria, Georgia, Moldova, Montenegro and Romania), СНЦ „Асоциация Родители“, 2017-2018.
Изследовател в проект „Първоначално картографиране на социалната среда в училище и на взаимоотношенията между училище и родители“ по поръчка на МОН, , СНЦ „Асоциация Родители“, 2018-2019.
Изследване на училищни общности в България, СНЦ „Асоциация Родители“, 2017-2020.
Изследовател в проект „Оценка на здравната система в България: ефективност, равнопоставеност, устойчивост“, финансиран от Фонд „Наука" на МУ-Варна, 2018-2023.
Изследовател в проект „Зеленият морски двор на Варна“, съвместен проект на Медицинския университет – Варна и община Варна, 2018 – до момента.
Изследовател в проект за създаване на инструмент за директна оценка на социално-емоционалните умения на деца 7-10 г., Фондация „Лъчезар Цоцорков“, 2021-2025.
Изследовател в проект „Стратегическа подкрепа за ангажиране на общността и политически съвети относно задължителните детски имунизации в България“, Медицински университет-Варна и УНИЦЕФ-България, 2024-2025.
Изследователски интереси
Социални и граждански движения, организиране на общности, низинна демокрация, здравни и социални интервенции в общности, планиране и оценка на здравни и социални програми, отношения граждани-институции и граждани-експерти, организационно развитие, качествени и количествени изследователски методи, чувствителност на здравната система към пациентите и гражданите.
Преподавани дисциплини и курсове
Социология, Изследователски методи, Управление на човешките ресурси, Организационно поведение, Планиране и оценяване на програми, Докторантски семинари.
Научни публикации
Избрани публикации
Omidvar Tehrani, S., Perkins, D.D. and Mihaylov, N.L. (2025), A Political–Economic Model of Community and Societal Health Resources: A 92-Country Global Analysis. Sociol Health Illn, 47: e13865. https://doi.org/10.1111/1467-9566.13865
Рохова, М., Коева, С., Димова, А., Михайлов, Н., Атанасова, Е., Коева-Димитрова, Л., Минев, М., Николова, В., Панайотова, С., & Костадинова, Т. (2023). Оценка на функционирането на здравната система в България. Медицински университет - Варна.
Perkins, D. D., Mihaylov, N. L., & Bess, K. D. (2023). Organizational and coalition strategies for youth violence prevention: a longitudinal mixed-methods study. American Journal of Criminal Justice, 48(5), 1105-1131.
Mihaylov, N. L. (2023). Meaning-making as Empowerment: Technology Discourses in the Anti-fracking Movement in Bulgaria. Human Ecology, 51(3), 529–546.
Rohova, M. Mihaylov, N. L., Paunov, T. S., Pancheva, R., Radeva, N., Hadzhieva, S., Ivanova, E., Chamova, R., and Kolarova, M. (2023). Determinants of COVID-19 vaccine acceptance in Bulgaria. Obshta Meditsina / General Medicine, 25(3), 13–22.
Михайлов, Н. (2022). Създаване на инструмент за измерване на чувствителността на здравната система в България. Black Sea Journal of Medicine and Public Health, 2, 2022, 188-195.
Mihaylov, N. L. (2021). Speaking power to power: Grassroots democracy in the anti-fracking movement in Bulgaria. Journal of Community Psychology, Advance online publication, https://doi.org/10.1002/jcop.22358.
Mihaylov, N. L., Douglas D Perkins, D. D., & Richard C Stedman, R. C. (2020). Community responses to environmental threat: Place cognition, attachment, and social action. In L. Manzo & P. Devine-Wright (Eds.), Place attachment: advances in theory, methods and research (2nd ed.) (pp. 160-176). London: Routledge.
Mihaylov, N. L. (2020). From victims to citizens: Emerging activist identities in the anti-fracking movement in Bulgaria. Journal of Community Psychology, 48(2), 170–191.
Mihaylov, N. L. (2020). Becoming a therapist in Bulgaria: A grounded developmental model. Scripta Scientifica Salutis Publicae, 6(1).
Михайлов, Николай Л. Психотерапевт - как да станеш, как да бъдеш и защо си струва? Варна, Стено, 2019, 124 с.
Йосифов, Йордан, Николай Михайлов, Стефан Лазаров и Деян Петров. Първоначално картографиране на социалната среда в училище и на взаимоотношенията между училище и родители. София, Асоциация Родители, 2019, 117 с.
Узунова, Елица, София Бисеринска, Николай Михайлов и Ваня Иванова. Стъпка по стъпка към успешни проекти: Оценка на иновация в 90 СУ „Генерал Хосе де Сан Мартин“ – София. София, Институт за прогресивно образование, 2018, 40 с.
Йосифов, Йордан, Николай Михайлов и Давид Кюранов. Знаем ли какво е да си родител на тийнеджър в България? Национални изводи от едно регионално изследване. София, УНИЦЕФ-България, 2018, 28 с.
Harvey, R., and Mihaylov, N. L. (2017) Doing community psychology internationally: Lessons learned in the field. In J. Viola & O. Glantsman (Eds.), Diverse careers in community psychology: a guide through the diversity of options (pp. 270-293). Oxford University Press.
Wegman, H., Fisher, B.W., Geller, J., Lunn, L.M., Palmer, N.A., Perkins, D.D., Mihaylov, N., Partridge, W.L., & Shields, S. (2016). The fieldschool in intercultural education as a model for immersive action-research training and service-learning. In S.L. Barnes et al (Eds.), Academics in Action! A model for community-engaged research, teaching, and service (pp. 167-190). New York: Fordham University Press.
Mihaylov, N. L., & Perkins, D. D. (2015). Local environmental grassroots activism: Contributions from environmental psychology, sociology and politics. Behavioral Sciences, 5(1), 121–153. http://doi.org/10.3390/bs5010121.
Mihaylov, N., & Perkins, D.D. (2013). Community place attachment and its role in social capital development in response to environmental disruption. In L. Manzo & P. Devine-Wright (Eds.), Place attachment: advances in theory, methods and research (pp. 61-74). Routledge. (Volume won juried prize for the 2014 Environmental Design Research Association Achievement Award)
Mihaylov, N. (2013). Where do youth violence prevention needs and services meet in Nashville? Implementing spatial analysis to a social and policy issue. In Gercheva-Nestorova, G. (Ed.) Proceedings from the XII International Conference in Applied Psychology, Varna Free University Press, Varna, Bulgaria, 675-687.
Михайлов, Н. (2011). Психология отвъд индивида и проблема: обзор на oбщностната психология като изследователска и приложна област и нейните възможности в България. Българско списание по психология, 3-4/2011, 393-398.