Наименование на проекта/ Номер на договор: Общи действия за планиране и прогнозиране на човешките ресурси в здравеопазването, № 2012 22 01, Акроним EUHWforce
Програмата за здраве цели да подобри здравето в Европа, като насърчава сътрудничеството между държавите членки за подобряване на политиките в областта на здравето, които са в полза на гражданите. Програмата има за цел да подпомага и допълва инициативите на държавите членки в областта на здравето.

Общите действия носят явна добавена стойност на ЕС и са съфинансирани от компетентните органи, които отговарят за здравеопазването в държавите членки или в трети държави, участващи в програмата, или от структури в публичния и неправителствения сектор, оправомощени от тези компетентни органи.
Това е първия проект по Joint Actions, в който МУ – Варна участва, но въпреки това на университета е гласувано голямо доверие, като му е поверено ръководството на целия работен пакет 7 по проекта, в който са включени МУ Варна и Националния център по обществено здраве и анализи. МУ Варна е единствения университет в България, чиито представител ръководи работен пакет по Joint Actions.
European Health Workforce Planning and Forecasting (Общи действия за планиране и прогнозиране на човешките ресурси в здравеопазването) EUHWforce
Кратки факти | |
Програма и реф. № | Joint Actions |
Период и продължителност | 01.04.2013 - 01.04.2016 г. (36 месеца) |
Екип от МУ – Варна | Проф. д-р Красимир Иванов, д.м.н. Проф. Тодорка Костадинова, д.и. Проф. Стефка Коева, д.и.н. Доц. Емануела Мутафова, д.и. Гл. ас. Мария Рохова, д.и. Слава Пенова Николина Радева Елица Дренска Марияна Станкулова |
Общ бюджет | 11 452 177,11 лева МУ-Варна – 642 825,30 лева |
Планирането на човешките ресурси в здравеопазването е от решаващо значение, поради настоящият недостиг на човешките ресурси в здравеопазването, увеличаващите се нужди от грижи, увеличаващите се здравни разходи, променящите се демографски работни условия и мобилностtа на човешките ресурси в здравеопазването. В момента съществува огромно разнообразие от методи за планиране на човешките ресурси в здравеопазването в страните членки. Споделянето и обмена на практики ще подпомогне капацитета на държавите членки в процеса на планиранетоo на човешките ресурси.
Основна цел:
Сътрудничество и обмен между страните членки, за да се подкрепят в планирането на човешките им ресурси в областта здравеопазването и да се увеличи капацитета на страните членки с цел вземане на ефективни и устойчиви решения.
Специфични цели на проекта:
Повишено знание:
- По-добро разбиране на терминологията;
- Обновена информация свързана с мобилността на човешките ресурси;
- Оценка на бъдещите умения и компетенции, необходими на човешките ресурси в здравеопазването.
Подобрени инструменти:
- Насоки към качествени и количествени методологии за планиране;
- Платформа за сътрудничество с цел намиране на възможни решения, свързани с очаквания недостиг.
По-висока ефективност:
- По-добро наблюдение чрез достъп до навременни данни;
- Увеличен количествен и качествен капацитет за планиране;
- По-голямо въздействие на планирането и прогнозирането на човешките ресурси в здравеопазването върху процеса на вземане на политически решения.
Дейности:
По проекта се предприемат действия за планиране и прогнозиране на човешките ресурси в здравеопазването, чрез споделяне на знание, съвместна работа и обмен между страните членки. Фокуса на дейностите, обхваща 5 професии: лекари, сестри, фармацевти, зъболекари и акушерки.
Общите действия за планиране и прогнозиране на човешките ресурси в здравеопазването са разделени в 7 работни пакета (РП):
РП 1 - Координация - Белгия
РП 2 - Разпространение - Словакия и EHMA
РП 3 - Оценка - Финландия и Малта
Хоризонталните работни пакети (РП 1 Координация, РП 2 Разпространение и РП 3 Оценка) подкрепят основните работни пакети при постигане на техните цели. Те заедно формират Мениджърския офис на общите действия за планиране и прогнозиране на човешките ресурси в здравеопазването.
РП 4 Планирани данни за човешките ресурси в здравеопазването – Унгария
- Определяне на терминологията: Създаване на по- добро разбиране на терминологията
- Проучване на мобилността: Осигуряване на обновена информация върху миграцията и мобилността на човешките ресурси в здравеопазването
- Планирани данни: Работа върху по- ефективно наблюдение на човешките ресурси в здравеопазването чрез представяне на информация върху пропуски в данните и трудности при събирането и използването на данни за целите на планирането
РП 5 Количествена методология – Италия
- Минимален набор от данни: Съгласие с минималните изисквания за данни за количествено планиране и прогнозиране на човешките ресурси в здравеопазването
- Методология: Преглед и оценка на съществуващите количествени методи и инструменти за планиране на работната сила в ЕС
- Насоки: Дефиниране и изпробване на насоки върху количествено планиране на работната сили в здравеопазването
РП 6 Хоризонтално сканиране – Великобритания
- Идентификация и класификация на различните методологии, използвани за количествено планиране на човешките ресурси в здравеопазването в страните членки
- Оценка на бъдещи умения и компетенции, нужни на човешките ресурси в здравеопазването през следващите 20 години
- Обогатяване на съществуващите национални модели чрез пробни упражнения
- РП 7 Устойчивост – България и Белгия
- Анализ и преглед на целите и резултатите на проекта с оглед продължаване и начертаване на основните насоки на действие
- Идентифициране на партньори, лица и организации, които да продължат дейностите, както и формата на проекта, след изтичане на периода за отчитането му
Партньори:
Проекта включва 30 асоциирани партньори:
- Федерално обществено здравеопазване, безопасност на храните и околната среда, Белгия
- Национален център по обществено здраве и анализи, България
- Медицински университет „Проф. д-р Параскев Стоянов", България
- Университета в Бремен, Германия
- Министерство на здравеопазването, Испания
- Министерство на социалните дейности и здравеопазването, Финландия
- Източнофинландски университет
- Университет „Semmelweis", Унгария
- Министерство на благосъстоянието, Исландия
- Министерство на здравеопазването, Италия
- Национална агенция за регионални здравни услуги, Италия
- Министерство на здравеопазването, възрастните хора и обществено здраве, Малта
- „Capaciteitsorgaan", Холандия
- Министерство на здравеопазването, благосъстоянието и спорта, Холандия
- Министерство на здравеопазването, Полша
- Министерство на здравеопазването, Република Словакия
- Департамент по здравеопазването, Великобритания
- Министерство на здравеопазването, Франция
- Университет „Babeş-Bolyai" Клюж, Румъния
- Католическия университет в Льовен, Белгия
- Министерство на здравеопазването, Португалия
- Национален институт за обществено здраве, Словения
- Национално училище за обществено здраве, Гърция
- Съвет на европейските зъболекари
- Постоянен комитет на европейските доктори (CPME)
- Европейска федерация на асоциациите сестрите (EFN)
- Европейска асоциация за здравен мениджмънт (EHMA)
- Европейска болница и федерация за здравеопазване (HOPE)
- Фармацептична група на европейския съюз (PGEU)
- Европейски съюз на медицинските специалисти (EUMS)
Освен партньорите, пряко ангажирани с дейностите по проекта, са включени и 33 сътрудници, Министерства на образованието, университети и професионални организации, като нови партньори се присъединяват всеки месец.
Резултати:
Основният резултат се изразява в обединението на мрежата за планиране и прогнозиране на човешките ресурси в здравеопазването. Това ще подкрепи и ще позволи на ЕС и страните членки, доколкото те изберат, да имат по-добре подготвени за бъдещите предизвикателства човешки ресурси в здравеопазването, в по-добре подготвена образователна и здравна система. Други резултати:
- Повишаване на капацитета за планиране и прогнозиране на човешките ресурси в здравеопазването, събиране на данни и анализи;
- Подобряването на събирането на данни, особено за мобилността на ниво ЕС
- По-добър поглед върху липсите на данни и трудностите при събирането на данни
- По-добър поглед върху международните оценки
- Повече политики основани на реални факти, а в някои страни членки да се постигне промяна, чрез предоставяне на напътствия, например върху кръговата мобилност и представянето на осъществими практики
- Влияние върху решенията в съответствие с компетенциите на ЕС и страните членки
- Инерция на постоянната осведоменост
- Капитализация на предишни проекти (MohProf, Prometheus, RN4CAST, Matrix)
- Подкрепа за съществуващите решения и системи (например Joint Questionaire, WHO Global Code of Practice)
- Подкрепа и взаимно обогатяване на здравните системи на страните членки и подсилване на солидарността в ЕС.
