Регистриране

Докторантура и развитие

Курс по медицинска комуникация

Курс по медицинска комуникация

1315 март, 2026 г.

Тема: Усъвършенстване на комуникацията с пациенти и обучаеми


Присъствено обучение

Целева група: Преподаватели в медицински факултети, клинични обучители

Лектор: проф. д-р Игор Куценок, Калифорнийски университет – Сан Диего

Ко-водещ: проф. д-р Хр. Кожухаров, д.м., МУ-Варна


​​​​​​​​​​​​За лектора ​​​​​​​​​​​​Цел на обучението ​​​​​​​​​​​​Програма / ​​​​​​​​​​​​​Предва​рителна подготовка


За лектора 

Проф. д-р Игор Куценок е водещ специалист в областта на психиатрията и зависимости­те, професор по психиатрия в Калифорнийския университет в Сан Диего (UCSD), директор на UCSD Center for Addiction Research, Training and Application, както и директор на Международния център за технологии в зависимостите – Украйна (International Addiction Technology Transfer Center – Ukraine). Той е и вицепрезидент на Международния консорциум на университетите за намаляване на търсенето на наркотици.

Завършва медицина през 1983 г. в Националния медицински университет в Киев (Украйна), а през 1986 г. придобива специалност по психиатрия в Националната медицинска академия в София (България). В периода 1993–1996 г. преминава специализация по психиатрия на зависимостите в Университета на Лондон, катедра „Addictive Behaviour and Psychological Medicine“ при St. George's Hospital Medical School.

От 1996 г. проф. Куценок е част от преподавателския състав на Медицинския факултет на UCSD, където активно преподава обща и аддиктивна психиатрия на студенти по медицина, специализанти, психолози, социални работници, специалисти по наказателно-правна система и здравни политици.

В периода 2013–2016 г. заема поста Ръководител „Превенция, лечение и рехабилитация“ в Службата на ООН по наркотиците и престъпността (UNODC) във Виена. Той е член на Международната мрежа на обучителите по мотивационно интервюиране (MINT).

През последните три десетилетия проф. Куценок е ключова фигура в разработването и реализирането на широк спектър обучителни и консултантски програми за специалисти в областта на психичното здраве, лечението на зависимости, първичната медицинска помощ, социалната работа и наказателното правосъдие в САЩ и над 30 държави по света. Автор е на над 60 научни публикации, две монографии, съавтор в шест книги, както и лектор в стотици международни конференции.

Освен изтъкнат учен и преподавател, той е баща на трима синове и професионален джаз музикант.


Цел на обучението

Семинарът предлага систематична подготовка в областта на медицинската и академичната комуникация чрез доказани модели и техники. Участниците развиват умения за ефективно, емпатично и структурирано общуване с пациенти и студенти, справяне с трудни разговори и даване на конструктивна обратна връзка.

До края на семинара участниците ще могат да:

  • прилагат утвърдени модели за общуване с пациенти (Calgary–Cambridge, SPIKES, Teach-Back, NURSE);
  • използват структурирани подходи за преподаване и даване на обратна връзка (One-Minute Preceptor, ALOBA, SBI-Plus);
  • изграждат приобщаваща, емпатична и trauma-informed комуникация;
  • водят ефективни трудни разговори (лоши новини, общуване с юноши, възрастни пациенти, конфликти, проблеми с професионализма);
  • изготвят индивидуален план за развитие на комуникативните си умения в клиничната и учебната практика.

Програма 

13.03.2026 г.: Основи на ефективната комуникация

Фокусът е върху ключовите принципи на емпатията, активното слушане, невербалните сигнали и рамките за пациентска комуникация. Включени са ролеви игри, симулации и обсъждане на трудни разговори чрез NURSE и мотивационно интервюиране.

14.03.2026 г.: Комуникация в преподаването и обратната връзка

Участниците развиват умения за клинично обучение „на място“, работа с моделите One-Minute Preceptor и SNAPPS, даване на подкрепяща, коригираща и структурирана обратна връзка. Разглеждат се сценарии, свързани с професионални затруднения, remediation и комуникация със студенти в риск.

15.03.2026 г.: Интеграция, симулации и персонален план за развитие

Обучението завършва със симулационни станции (SPIKES, деескалация, Teach-Back, трудна обратна връзка), упражнения за клинична документация чрез SBAR и разработване на 30-дневен индивидуален план за подобряване на комуникацията.

Предва​рителна подготовка

Кратки видеа + материали (SPIKES, One-Minute Preceptor)

Рефлексивни примери + казус за ролева игра

След обучението

Онлайн коучинг (1 час/месец), обмен на ресурси, супервизия и последваща оценка на ефекта.