Курс по медицинска комуникация
13–15
март, 2026 г.
Тема: Усъвършенстване на комуникацията с пациенти и обучаеми
Присъствено обучение
Целева група: Преподаватели в медицински факултети, клинични обучители
Лектор: проф. д-р Игор Куценок, Калифорнийски университет – Сан Диего
Ко-водещ: проф. д-р Хр. Кожухаров, д.м., МУ-Варна
За лектора / Цел на обучението / Програма / Предварителна подготовка
За лектора
Проф. д-р
Игор Куценок е водещ специалист в областта на психиатрията и зависимостите, професор по психиатрия в Калифорнийския университет в Сан Диего (UCSD), директор на UCSD Center for Addiction Research, Training and Application, както и директор на Международния център за технологии в зависимостите – Украйна (International Addiction Technology Transfer Center – Ukraine). Той е и вицепрезидент на Международния консорциум на университетите за намаляване на търсенето на наркотици.
Завършва медицина през 1983 г. в Националния медицински университет в Киев (Украйна), а през 1986 г. придобива специалност по психиатрия в Националната медицинска академия в София (България). В периода 1993–1996 г. преминава специализация по психиатрия на зависимостите в Университета на Лондон, катедра „Addictive Behaviour and Psychological Medicine“ при St. George's Hospital Medical School.
От 1996 г. проф. Куценок е част от преподавателския състав на Медицинския факултет на UCSD, където активно преподава обща и аддиктивна психиатрия на студенти по медицина, специализанти, психолози, социални работници, специалисти по наказателно-правна система и здравни политици.
В периода 2013–2016 г. заема поста Ръководител „Превенция, лечение и рехабилитация“ в Службата на ООН по наркотиците и престъпността (UNODC) във Виена. Той е член на Международната мрежа на обучителите по мотивационно интервюиране (MINT).
През последните три десетилетия проф. Куценок е ключова фигура в разработването и реализирането на широк спектър обучителни и консултантски програми за специалисти в областта на психичното здраве, лечението на зависимости, първичната медицинска помощ, социалната работа и наказателното правосъдие в САЩ и над 30 държави по света. Автор е на над 60 научни публикации, две монографии, съавтор в шест книги, както и лектор в стотици международни конференции.
Освен изтъкнат учен и преподавател, той е баща на трима синове и професионален джаз музикант.
Цел на обучението
Семинарът предлага систематична подготовка в областта на медицинската и академичната комуникация чрез доказани модели и техники. Участниците развиват умения за ефективно, емпатично и структурирано общуване с пациенти и студенти, справяне с трудни разговори и даване на конструктивна обратна връзка.
До края на семинара участниците ще могат да:
- прилагат утвърдени модели за общуване с пациенти (Calgary–Cambridge, SPIKES, Teach-Back, NURSE);
- използват структурирани подходи за преподаване и даване на обратна връзка (One-Minute Preceptor, ALOBA, SBI-Plus);
- изграждат приобщаваща, емпатична и trauma-informed комуникация;
- водят ефективни трудни разговори (лоши новини, общуване с юноши, възрастни пациенти, конфликти, проблеми с професионализма);
- изготвят индивидуален план за развитие на комуникативните си умения в клиничната и учебната практика.
Програма
13.03.2026 г.: Основи на ефективната комуникация
Фокусът е върху ключовите принципи на емпатията, активното слушане, невербалните сигнали и рамките за пациентска комуникация. Включени са ролеви игри, симулации и обсъждане на трудни разговори чрез NURSE и мотивационно интервюиране.
14.03.2026 г.: Комуникация в преподаването и обратната връзка
Участниците развиват умения за клинично обучение „на място“, работа с моделите One-Minute Preceptor и SNAPPS, даване на подкрепяща, коригираща и структурирана обратна връзка. Разглеждат се сценарии, свързани с професионални затруднения, remediation и комуникация със студенти в риск.
15.03.2026 г.: Интеграция, симулации и персонален план за развитие
Обучението завършва със симулационни станции (SPIKES, деескалация, Teach-Back, трудна обратна връзка), упражнения за клинична документация чрез SBAR и разработване на 30-дневен индивидуален план за подобряване на комуникацията.
Предварителна подготовка
Кратки видеа + материали (SPIKES, One-Minute Preceptor)
Рефлексивни примери + казус за ролева игра
След обучението
Онлайн коучинг (1 час/месец), обмен на ресурси, супервизия и последваща оценка на ефекта.